Harmonijna integracja elementów systemu gospodarczego stwarza warunki do osiągania optymalnych efektów rozwoju gospodarczego. Celem artykułu jest analiza kierunków ewolucji struktury przewozów towarowych wśród krajów Unii Europejskiej. W artykule dokonano analizy taksonomicznej struktury przewozu ładunków. Umożliwiła ona poszukiwanie prawidłowości w przemianach struktury transportowej w Europie, którego kluczową cechą jest dominacja transportu drogowego.
taksonomia struktur, struktura przewozów towarowych, statystyka międzynarodowa
Bogocz D., Bożek J., Kukuła K., Strojny J. (2010), Statystyczne studium struktury agrarnej w Polsce, Kukuła K. (red.), PWN, Warszawa
Burnewicz J. (2004), Prognoza zapotrzebowania na transport w Polsce do 2013 i 2020 roku, Uniwersytet Gdański, Sopot
Krzemiński S. (2003), Polityka transportowa a rozwój transportu, [w:] K. Szczepaniak, K. Zbytniewska (red.), Ekonomiczne instrumenty wsparcia ożywienia gospodarki w Polsce, SGH, Warszawa
Kukuła K. (1986), Przegląd wybranych miar zgodności struktur, „Przegląd Statystyczny”, 1986, z. 4
Kukuła K. (1987), O pewnych własnościach miar zróżnicowania struktur addytywnych, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 246
Proniewski M., Truskolaski T., Perło D. (2005), Analysis on Pan-European Transport Corridor I (Tina), Helsinki, Tallin, Riga, Kaunas, Białystok and Warsaw, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Strojny J. (2009), Infrastruktura transportu drogowego w krajach Unii Europejskiej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 2